Selasa, 12 Julai 2011

Perjanjian Kerjasama antara Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM) bersama Persatuan Bolasepak Singapura (FAS)

Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) mengumumkan bahawa telah menandatangani satu Memorandum Persefahaman (MOU) bersama Persatuan Bola Sepak Singapura (FAS).

Majlis menandatangani berlangsung di Wisma FAM, Jalan SS5A / 9 Kelana Jaya, Selangor pada 12 Julai 2011 dan telah dihadiri oleh Presiden FAS, Encik Zainudin Nordin; Naib Presiden FAS, Encik Lim Kia Tong; Ketua Setiausaha FAS, Encik Winston Lee serta dari delegasi FAM, Timbalan Presiden FAM, Duli Yang Teramat Mulia Tengku Abdullah; Timbalan Pengerusi Pasukan Kebangsaan, Tan Sri Datuk Seri Panglima Haji Annuar Bin Haji Musa dan Setiausaha Agung FAM, Leftenan Jeneral Dato' Azzuddin Ahmad (RET), barisan tetamu kehormat dan media dari kedua-dua negara.

FAS dan FAM telah berbincang beberapa perkara sebelum ini, bagaimana kedua-dua persatuan boleh memantapkan kekuatan masing-masing untuk memajukan lagi bolasepak dan mengukuhkan lagi hubungan antara kedua-dua persatuan.

Oleh itu, perkongsian ini akan menjadi penggerak bagi kedua-dua pasukan kebangsaan termasuk pasukan belia untuk mengadakan perlawanan persahabatan sebanyak yang mungkin untuk merapatkan hubungan antara pasukan kebangsaan dan belia kedua-dua negara.

Ia juga akan mewujudkan peluang untuk kedua-dua pasukan di Liga Singapura dan pasukan Liga Super Malaysia mempamerkan kualiti permainan dalam kedua-dua liga tempatan dengan inisiatif yang menarik yang telah dipersetujui.



Antara aspek-aspek utama perkongsian yang telah dipersetujui:-

1) Meningkatkan perlawanan antara kedua-dua negara
Bermula dari 2012 sepanjang empat tahun akan datang, kedua-dua persatuan akan berusaha untuk menggalakkan lebih banyak perlawanan persahabatan antara pasukan kebangsaan dan belia kedua-dua negara untuk meningkatkan lagi taraf permainan dan memupuk hubungan erat sesama negara. Dengan mengambil kira komitmen masing-masing antara FAS & FAM, kami berharap untuk melihat peningkatan dalam beberapa perlawanan persahabatan di antara pasukan kami di semua peringkat.

2) Siri Perlawanan FAM dan FAS
Satu Siri FAM dan FAS akan diadakan yang terdiri daripada dua kejohanan yang digelar Cabaran Liga Juara-Juara dan Cabaran Piala Juara akan berlaku setiap tahun di antara pasukan yang memenangi pertandingan di Liga dan Piala.

Cabaran Liga Juara-Juara melibatkan juara Liga Singapura dan juara Liga Super Malaysia akan bersaing dalam format timbal balik manakala Cabaran Piala Juara juga akan diadili dari perlawanan timbal balik antara juara Piala Singapura dan juara Piala Malaysia. Dengan objektif utama MOU antara kedua-dua negara ini yang memberi tumpuan ke arah meningkatkan taraf bolasepak, kedua-dua persatuan telah bersetuju bahawa sekiranya juara Liga atau Piala adalah dari negara asing, FAS dan FAM akan memilih pasukan tempatan yang berada di tempat kedua untuk mengambil bahagian dalam siri ini.

3) Pasukan Malaysia akan bermain dalam Liga Singapura 2012-2015
Diumumkan juga bahawa buat kali pertama pasukan belia Malaysia, Harimau Muda A akan menyertai Liga Singapura pada 2012 hingga 2015. Pasukan ini juga akan mengambil bahagian dalam Piala Liga dan Piala Singapura.

4) Singapura pasukan akan bermain dalam Liga Super Malaysia 2012-2015
Manakala, pasukan belia Singapura akan menyertai Liga Super Malaysia, Piala FA dan Piala Malaysia dari 2012 hingga 2015. Pasukan ini akan terdiri daripada pemain kebangsaan di bawah umur 23 tahun, lima orang pemain di atas usia 23 tahun dan dilengkapi dengan kuota pemain asing yang dibenarkan mengikut peraturan pertandingan.

Dengan inisiatif ini, peminat dan juga pemain boleh melihat ke hadapan untuk satu tempoh yang panjang iaitu empat tahun yang akan datang. Apa yang menarik di mana kedua-dua negara akan dapat menyaksikan persaingan bolasepak yang menarik dan ianya juga mempunyai sejarah tersendiri suatu ketika dahulu manakala pada peringkat antarabangsa, kedua-dua negara akan mendapat manfaat daripada peningkatan dalam perlawanan antara kedua-dua pihak.

Presiden FAS, Encik Zainudin Nordin gembira dengan perkongsian itu apabila dia berucap pada sidang media. Beliau berkata: "Terdapat kerjasama erat antara Singapura dan Malaysia. Saya gembira dengan perkongsian bolasepak ini dan saya yakin bahawa ia akan terus mengukuhkan hubungan kita dengan FAM.

"Matlamat utama perkongsian ini tidak boleh dicapai dengan sekelip mata sahaja. Ia akan mengambil masa berhari, berminggu dan berbulan-bulan sebagai perancangan kita untuk maju ke hadapan. Tetapi saya ingin menegaskan bahawa ini adalah langkah yang positif. Saya memohon kesabaran dan berharap media dan orang ramai memahami semasa kita bekerja sepanjang masa untuk menjadikannya satu kenyataan. Dalam hal ini, FAS dan FAM akan membentuk satu jawatankuasa kerja untuk membincangkannya dan bersetuju atas semua butiran operasi dan apabila ianya selesai, kita akan menjadi tuan rumah untuk satu lagi taklimat media untuk berkongsi maklumat dengan ahli-ahli media."

Mengalu-alukan perkongsian ini, Timbalan Presiden FAM, Duli Yang Teramat Mulia Tengku Abdullah berkata: "Kami mengalu-alukan langkah ini. Ia tentunya memberikan impak yang positif kepada Malaysia. Terutamanya di kalangan pemain belia kita. Ia merupakan peluang yang besar bagi pemain kami untuk mendapat pendedahan di Liga Singapura dan pada masa yang sama, pasukan Singapura akan mempunyai peluang yang sama dalam Liga Super Malaysia. Dengan perjanjian ini, kami berharap bahawa ini akan membuka pintu kedua-dua belah pihak untuk kerjasama yang lebih banyak pada masa akan datang. "

Tiada ulasan:

Catat Ulasan