Sabtu, 16 Julai 2011

Datuk K.Rajagopal Gembira Aksi Harimau Malaya

BIARPUN tewas 3-6 kepada Liverpool pada aksi per- sahabatan petang semalam, jurulatih negara, Datuk K. Rajagobal sudah boleh tersenyum lega.

Ini kerana ada peningkatan yang dipamerkan pemain negara berbanding ketika kekalahan 0-4 kepada Arsenal Rabu lalu, terutamanya tindakan penyudah yang dinanti-nanti selama ini telah ditemui.

Malah Rajqgobal juga gembira apabila 'ayam tamba- tan'nya, Safee Sali yang baru pulih daripada kecede- raan, membuktikan ketajamannya dengan dua jari- ngan, sekali gus mampu menjadi inspirasi apabila ber- tandang ke Singapura pada pusingan kedua Kelayakan Piala Dunia 2014 nanti.

"Secara keseluruhannya, saya gembira dengan peningkatan pemain kita. Mereka bermain dengan pantas dan menunjukkan kombinasi yang baik," kata Raja- gobal pada sidang media semalam.

"Kita bermula dengan baik dan cuba menguasai bola, cuma kadang kala pemain lambat membuat ke- putusan di atas padang.

"Apa pun, saya gembira kerana kita dapat juga men- jaringkan gol. Jaringan Safee menyuntik semangat pe- main dan saya gembira kerana dapat menurunkannya hari ini," ujar beliau lagi.

Begitupun, Rajagobal juga sedar kerapuhan benteng pertahanan perlu diperbaiki lagi sebelum pertemuan dengan Singapura.

Menurutnya, kealpaan pertahanan telah menyebab- kan pemain Liverpool mendapat gol dengan mudah.

"Kita telah memberi enam gol secara percuma kepada Liverpool hari ini. Kita tidak boleh memberi pe- luang sebegini kepada sebuah pasukan berkelas dunia seperti Liverpool.

"Tetapi saya juga mahu menguji kombinasi pemain pertahanan dalam perlawanan seperti ini, sebab itu saya masukkan Rizal (Fahmi), Farisham (Ismail) dan beberapa lagi pertahanan.

"Saya mahu beri peluang kepada mereka beraksi berdepan dengan penyerang-penyerang bertaraf dunia. Bukan senang untuk mendapat peluang sebegini. Apa pun, ia satu ujian yang bagus buat mereka," tambah Rajagobal lagi.

Mengenai prestasi penjaga gol, Khairul Fahmi Che Mat yang bolos lima gol, Rajagobal berkata: "Kita tidak boleh menyalahkan Khairul Fahmi kerana penjaga gol bertaraf dunia juga akan dibolosi gol.

"Lagi pun, semua gol itu adalah berpunca daripada kealpaan pertahanan kita yang longgar.

"Apa pun, saya akan buat penilaian semula dan akan menurunkan barisan yang kuat dari segi mental dan fizikal apabila berdepan dengan Singapura nanti," katanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan