Isnin, 4 Julai 2011

Kami perlu bekerja keras dan tampil dengan rentak yang lebih agresif

"Kami perlu bekerja keras dan tampil dengan rentak yang lebih agresif."

Itu peringatan kapten skuad bola sepak kebangsaan, Safiq Rahim (gambar) kepada rakan-rakan sepasukannya menjelang aksi pusi- ngan kedua Kelayakan Piala Dunia 2014 menentang Singapura penghujung bulan ini.

Jelas Safiq, dia dan barisan pemain Harimau Malaya harus mempertingkatkan rentak permainan seandainya berhasrat melangkah lebih jauh pada saingan kelayakan kali ini.

Peringatan Safiq itu bersandarkan kepada prestasi mereka ketika menentang Taiwan pada aksi kedua pusingan pertama malam tadi yang menyaksikan Harimau Malaya tewas 2-3.

"Kami banyak melakukan kesilapan sehingga membolehkan Taiwan menghukum kami. Saya harus akui, ini bukan permainan kami yang sebenar.

"Kami perlu bangkit dengan segera jika mahu meneruskan langkah. Dengan masa yang ada sebelum menentang Singapura, saya harap kami dapat memperbaiki beberapa kelemahan yang ada," kata Safiq.

Pada aksi kelmarin, barisan kendalian Datuk K. Rajagobal dilihat gagal menyerap tekanan pihak lawan, lebih-lebih lagi apabila diasak menerusi serangan balas.

Untuk memburukkan keadaan, pengadil dari Vietnam, Vo Minh Tri telah menghadiahkan tiga sepakan penalti kepada Taiwan dengan menyaksikan dua daripa- danya menghasilkan gol buat tuan rumah.

"Perkara seperti ini tidak harus berterusan. Kami tidak boleh ulangi kesilapan yang sama ketika menentang Singapura nanti," jelasnya.

Bagaimanapun, Safiq tetap berterima kasih kepada rakan-rakan sepasukannya yang telah berjaya merealisasikan impian Harimau Malaya mara ke pusingan kedua.

"Walaupun tidak memberikan aksi terbaik tetapi para pemain Malaysia telah memberikan komitmen yang tinggi bagi meraih kejayaan hari ini (malam tadi).

"Semangat serta komitmen seperti inilah yang kami harus bawa bagi menghadapi pusingan kedua menentang Singa- pura nanti," kata Safiq yang meledak gol kedua pasukan negara pada perlawanan malam kelmarin.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan