Ahad, 16 Oktober 2011

Tteam Bukan Lagi 'penumpang'


T-Team bukan lagi 'penumpang'

SIAPA sangka pasukan yang pernah dilabel sebagai 'penumpang' selain penuh dengan kontroversi dalaman kini sudah selangkah untuk mencipta kemasyhuran dalam bola sepak Malaysia.

Kelmarin, T-Team yang berpangkalan di Kuala Terengganu muncul satu-satunya pasukan berstatus kelab yang masih bersaing di pentas Piala Malaysia apabila mengesahkan slot ke pusingan separuh akh...ir.

Kejayaan bersejarah itu dilakar hasil kemenangan agregat 4-2 ke atas finalis tiga kali, Sabah sekali gus meletakkan T-Team dalam lipatan sejarah apabila buat pertama kali berada dalam slot empat pasukan terbaik.

Dengan penuh tenang, jurulatih- nya, Yunus Alif menyifatkan keja- yaan itu adalah hasil kerja keras pihak pengurusan, jurulatih dan pemain yang sama-sama mempunyai nekad untuk menjulang nama T-Team.

"Siapa sangka kami boleh pergi sejauh ini dan saya rasa semua pihak pasti terkejut. Sejak dari awal saingan lagi saya telah meng- ingatkan para pemain bahawa kami hanya ada satu peluang untuk mencipta kejayaan dan peluang itu ada pada Piala Malaysia.

"Kami gagal dalam saingan Liga Super dan terkandas awal dalam persaingan Piala FA.

"Jadi, pemain perlu berubah dan bekerja keras untuk memasti- kan misi meraih satu piala pada musim ini menjadi kenyataan," kata Yunus kepada Kosmo! Ahad semalam.

Beliau secara jujur turut menga- kui, pasukan kendaliannya kini telah mencapai prestasi terbaik dalam bola sepak seperti mana diinginkan oleh mana-mana jurulatih.

Bagaimanapun katanya, beliau terpaksa menunggu untuk satu tempoh yang lama sebelum melihat kebangkitan T-Team dalam bola sepak Malaysia.

"T-Team merupakan sebuah pasukan yang mengamalkan sistem menyerang dan jika dilihat kepada statistik jaringan dalam Piala Malaysia, kami merupakan pasukan paling banyak menjaringkan gol.

"Seharusnya kredit diberikan kepada para pemain yang begitu cekal dan bersungguh-sungguh walaupun pasukan ini kerap dilabel sebagai pasukan underdog," jelasnya.

Pada aksi suku akhir kedua di Stadium Sultan Ismail Nasiruddin Shah, Kuala Terengganu kelmarin, T-Team berjaya menewaskan Sabah 2-1 hasil jaringan Fitri Omar dan Zairo Anuar sekali gus mara ke separuh akhir dengan agregat 4-2.

Kemenangan itu membolehkan T-Team menghitung pertemuan dengan bekas juara, Negeri Sembilan pada aksi separuh akhir pertama 18 Oktober ini.

"Kami tidak kisah siapa lawan kami di separuh akhir kerana misi kami adalah untuk memenangi setiap perlawanan. Kami telah pergi sejauh ini dan sudah pasti kami tidak mahu berhenti di sini.

"Pemain juga telah berikrar untuk berjuang habis-habisan dan saya harap semangat ini dapat di- teruskan sehingga kami menjejaki pentas final," katanya.

sumber-kosmo

Tiada ulasan:

Catat Ulasan