Sabtu, 22 Oktober 2011

trio sang penyu sandaran k.rajagopal.

NAMPAK gayanya, pengendali skuad bola sepak kebangsaan, Datuk K. Rajagobal mengharapkan sentuhan 'Sang Penyu' apabila majoriti 26 pemain yang dipanggil men- jalani latihan menjelang perlawanan antarabangsa menentang India bulan depan terdiri daripada pemain pasukan Terengganu.

Tujuh pemain tersebut - Abdul Hadi Yahaya, Mazlizam Mohamad, Mohamad Ashaari Samsudin, Mohd. Faizal Muhamad, Mohd. Sharbinee Allawee, Joseph Kalang Tie termasuk penjaring gol 'pelik bin ajaib', Abdul Manaf Mamat - merupakan antara wajah-wajah yang diberikan kepercayaan kali ini.

Ia bukanlah sesuatu yang mengejutkan lantaran kecemerlangan kesemua pemain itu membantu Terengganu yang kini berada di landasan terbaik untuk beraksi di pentas final Piala Malaysia apabila mendahului secara agregat 2-0 ke atas Selangor ketika ini.

Dalam masa sama, kehadiran semula 'arkitek' berbakat, Safiq Rahim dari Sela- ngor yang sebelum ini 'tercicir' ke Australia, juga kembali dipilih bersama dua rakan sepasukannya iaitu Bunyamin Umar dan Nasriq Baharom serta penjaga gol pin- jaman dari Universiti Sains Malaysia, G. Jeevananthan.

Penjaga gol kental Sang Rusa, Mohd. Farizal Marlias juga tersenarai kali ini dan dijangka bersaing hebat bersama Jeevananthan dan Sharbinee bagi merebut jersi No. 1 negara lantaran ketiadaan 'Hero Malaya', Khairul Fahmi Che Mat yang akan berjuang bersama Harimau Muda pada te- masya Sukan SEA di Jakarta kelak.




--------------------------------------------------------------------------------



Antara yang menjadi pilihan Rajagobal berdasarkan prestasi cemerlang bersama pasukan masing-masing pada edisi Piala Malaysia kali ini termasuklah tonggak Negeri Sembilan, Shahurain Abu Samah, S. Kunanlan, Norhafiz Zamani Misbah dan Mohamad Aidil Zafuan Abd Razak.

Penyerang sensasi Harimau Malaya, Mohd. Safee Sali juga antara muka-muka lama yang masih mendapat kepercayaan Rajagobal bersama Izzaq Farris Ramlan, Amar Rohidan, Mohd. Azmi Muslim dan S. Chanturu.

Tonggak Kuala Lumpur, Yong Kuong Yong dan dua tonggak Kelantan, Muhammad Ab Aziz Ismail dan Mohd. Rizal Fahmi Ab. Rosid juga masih diberikan peluang walaupun gagal membantu pasukan masing-masing layak lebih jauh pada saingan Piala Malaysia kali ini.

Rajagobal juga dilihat melakukan sedikit kejutan apabila menyenaraikan tonggak Universiti Teknologi Mara, Amir Ridzwan Taj Tajudin untuk menjalani ujian pada kali ini.

Ternyata, hanya yang terbaik sahaja menjadi pilihan Rajagobal bagi membentuk pasukan yang mantap ketika menentang India kelak, lantaran kekecewaan dibelasah 0-5 oleh Socceroos awal bulan lalu masih lagi terasa.

Begitupun, penyerang sayap berbisa Selangor, Amirulhadi Zainal dilihat masih ga- gal menebus tempatnya dalam skuad kebangsaan apabila tidak disenaraikan walaupun kembali mempamerkan aksi cemerlang bersama Gergasi Merah setakat ini.

Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) dalam kenyataannya memberitahu, kesemua 26 pelatih terbabit dikehendaki mela- porkan diri di Wisma FAM pukul 10 pagi pada 1 November depan.

Menurut kenyataan itu, para pemain akan menjalani latihan selama tiga hari di Pulau Langkawi, Kedah sebelum kembali menjalani latihan pusat di Wisma FAM se- lama seminggu selepas itu.

Pasukan Harimau Malaya dijadualkan bertemu India di negara itu antara 10 hingga 17 November depan, waktu yang lebih kurang sama semasa 'adik' mereka, Harimau Muda berjuang di bumi Indonesia bagi mempertahankan pingat emas Sukan SEA di Laos dua tahun lalu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan