Ahad, 17 Februari 2013

program pembangunan bolasepak di sarawak

topik tok aku pilih sebab aku risau dengan keadaan bolasepak di sarawak kerana rata rata pemain bolasepak sarawak berusia 25 tahun ke atas(usia matang bagi pemain bola).sik banyak pemain muda yang dapat menembusi pasukan senior sebab masalah yang ditimbulkan dirikpun seperti masalah disiplin.aku pernah bermain untuk pasukan kelab di liga kuching dan mewakili sekolah antara tahun 2006 hingga tahun 2012.3 tahun di sarawak,aku dapat nilai kualiti program pembangunan di sarawak.bukan program pembangunan yang sik bagus tapi pemain sendiri yang langsung seolah olah sekadar menyepak bola tanpa mengetahui apa itu bolasepak.kebanyakkan pemain di sarawak(sik semua)anggap bolasepak tok sikda makna apa2 bagi sidak.berbeza di semenanjung,aku pernah bermain di akademi yang diasaskan oleh lagenda bolasepak malaysia shebby shingh.disia aku belajar tentang basic football berbanding di sarawak yang mementingkan permainan keras.basic football sangat penting untuk seseorang pemain.teknik yang betul berik kelebihan kepada seorang pemain.aku pindah ke sebuah akademi atm yang diasaskan shahrin majid,di sia aku dapat didikan dari jurulatih dari sabah.akademi tok sememang dipenuhi pemain yang berbakat,ada di antara sidak bermain di piala presiden dan harimau muda b.sik rugi aku bermain disia sebab,aku dihantar trial harimau muda b dan skuad senior atm.tapi lepas ya aku kembali ke kuching sebab nak bantu kawan kawan aku yang minat jadi pemain bolasepak.aku ajar sidak camne sidak akademi ajar aku,tapi aku nangga sidak langsung sik berminat.aku bermain untuk piala pembangunan di sarawak,rata rata pasukan hanya berlatih pada 2 hari sekali.bayangkan la macam ne nak kekalkan stamina mun sidak malas nak jogging.aku main di kelab liga kuching,semua pemain sidak semua kuda tua,yang mudak cuma aku dengan kawan aku.sepatutnya liga kedakya perlu memberik peluang kepada pemain mudak bukan hanya mengharapkan young crocs.FAS,kelab di liga kuching,pemain perlu berik kerjasama yang bagus untuk melahirkan pemain yang berbakat untuk mengikuti jejak langkah pemain senior. (aku no 14)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan